De BBC heeft een groot onderzoekslab waar ze zich bezig houden met nieuwe mediatoepassingen. Hun uitvindingen gaan van handige logsystemen over nieuwe manieren om audio te catalogeren tot TV’s die achter hen op de muur extrabreedbeeld-beeld projecteert.
Omdat de BBC tot taak heeft om technologisch vernieuwend te zijn, en tegelijk ook de creatieve markt moet stimuleren, bedenken ze daar niet alleen technologie voor intern gebruik. Ze vermarkten deze technologie ook.
Eenmaal ontwikkeld, geven ze het in licentie aan een geïnteresseerd bedrijf, die het op de markt brengt. Waarop de BBC het zelf weer aankoopt. Beetje vestzak-broekzak, op het eerste gezicht, maar R&D moet R&D blijven en zich dan niet bezig houden met v1.1, 1.2, 1.3 of helpdesktoestanden.
Benieuwd of er in het Medialab van de VRT ook zo’n projecten lopen. En wanneer we daar eens een artikel over te lezen krijgen.
Het BBC-artikel vind je dus hier.